لوگو چشمه ناز

دنبال چه چیزی میگردید؟

نقش نوشیدن آب بر سلامت روان

خرید انواع آب معدنی چشمه ناز با قیمت مناسب

فهرست مطالب

نقش نوشیدن آب بر سلامت روان چیست؟

نقش نوشیدن آب بر سلامت روان انکارناپذیر است. متاسفانه بسیاری از افراد تصور می کنند که تنها کاربرد آب، رفع تشنگی است. در حالی که این مایه حیات، فواید بیشماری برای بدن دارد که یکی از آن ها حفظ سلامت ذهن و روان می باشد. در این مطلب علاوه بر آنکه با نقش نوشیدن آب بر سلامت روان آشنا خواهید شد با جنبه های دیگری از آب نیز مواجه می شوید و به قدرت این نوشیدنی بی طعم و بی بو پی خواهید برد.

فواید نوشیدن آب برای روح و روان

قطعا بسیاری از شما که در حال خواندن این مطلب هستید با نقش نوشیدن آب بر سلامت روان آشنا نیستید و تصور می کنید که آب صرفا یک نوشیدنی برای رفع تشنگی است. در مقالات قبل شما را با اهمیت نوشیدن آب برای دستگاه گوارش، کلیه، قلب و …. آشنا کردیم و تاکید کردیم که اگر جزو ورزشکاران هستید حتما بعد از اتمام فعالیت های ورزشی، برای جبران آب دست رفته بدن خود مایعاتی همچون آب بنوشید. در این بخش قصد داریم به سلامت روان بپردازیم و تاثیر نوشیدن آب را مورد بررسی قرار دهیم.

نوشیدن آب و سلامت روان

کاهش احتمال افسردگی

برخی از افراد در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند. تحقیقات نشان داده که عامل اصلی ایجاد افسردگی در افراد، ژنتیک است. اما نمی توان از تاثیر محیط چشم پوشی کرد و آن را نادیده گرفت. عوامل مختلفی باعث کاهش احتمال افسردگی و اضطراب در افراد می شوند که یکی از آن ها نوشیدن آب است. جالب است بدانید که یک تحقیق توسط مجله جهانی روانپزشکی بر روی 3300 نفر انجام شده و تاثیر نوشیدن آب در آن ها مورد بررسی قرار گرفت.

افرادی که در تحقیق فوق شرکت کردند و روزانه آب بیشتری می نوشیدند خطر افسردگی و اضطراب در آن ها به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته بود. اما افرادی که روزانه آب کمتری می نوشیدند بیش از دو برابر در معرض افسردگی و اضطراب قرار داشتند. همین تحقیق ظاهرا ساده می تواند نقش نوشیدن آب بر سلامت روان را تایید کند.

پیشگیری از حملات پنیک

منظور از حملات پنیک چیست ؟ حملات پنیک نتیجه اضطراب زیاد هستند و علائمی همچون افزایش ضربان قلب، سردرد و … دارند. یکی از محرک های حملات پنیک کم آبی بدن است. به همین دلیل افرادی که به هیدراتاسیون بدن خود اهمیت می دهند و در طول روز آب بیشتری می نوشند کمتر دچار این حملات می شوند. قطعا درمان حملات پانیک با نوشیدن آب زیاد انجام نمی شود اما میزان آن را کاهش می دهد.

بهبود خلق و خو

نوشیدن آب به افرادی که دچار نوسانات خلقی می شوند کمک زیادی می کند. در طی سال های اخیر تحقیقات زیادی راجع به آب و خواص آن انجام شده است که می توان به تحقیق دانشگاه کانکتیکات اشاره کرد. در این تحقیق ثابت شده است که اگر کمبود آب در بدن می تواند توانایی فرد برای تفکر شفاف را کاهش دهد و همچنین منجر به افت سطح انرژی او شود.

تاثیر نوشیدن آب بر سلامت روان

کم آبی بدن بر فعالیت های روزانه تاثیر منفی می گذارد. همچنین در زمانی که هیچ گونه فعالیت فیزیکی ندارید نیز تحت تاثیر منفی این موضوع قرار خواهید گرفت. نوسانات خلقی شدید، ضعیف شدن حافظه، کاهش هوشیاری ذهنی و … همگی از نشانه های کم آبی بدن است. برخی از افراد تصور می کند برای آنکه از نقش نوشیدن آب بر سلامت روان برخوردار شوند باید به سراغ آب معدنی و گران قیمت بروند. این موضوع درست است که قیمت آب معدنی باکیفیت و اصیل مقداری گران است. اما قطعا منظور ما نوشیدن آب سالم است نه صرفا آب معدنی!

بالا رفتن تمرکز ذهنی

کم آبی بدن مشکلاتی از جمله کاهش تمرکز، سردرد، خستگی و … ایجاد می کند و این موضوع مهارت های حرکتی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. بر همین اساس می توان گفت که آب یک فاکتور ضروری محسوب می شود و می تواند مغز شما به طور کامل هیدراته کند و تبادل مواد مغذی و سموم را آسان تر کند. توجه داشته باشید که مصرف آب معدنی به دلیل وجود املاح مغذی، وضعیت بهتری برای شما رقم می زند. یکی از بهترین برندهای تولیدکننده آب معدنی، چشمه ناز است که مراکز پخش متعددی در سطح کشور دارد. مراجعه به مرکز پخش آب معدنی می تواند هزینه شما را در خرید آن کاهش دهد.

احساس شادی

شادی یکی از مهم ترین مولفه ها در تعریف حالت روحی و روانی است. نوشیدن آب کافی به شما کمک می کند که زندگی شادتری داشته باشید و کمتر دچار خستگی، استرس و اضطرای شوید. در اغلب مواقع نوشیدن آب باعث کاهش این علائمی می شود و از نظر ذهنی و روحی حالت متعادل تری پیدا خواهید کرد.

نقش نوشیدن آب بر سلامت روان

هشدار !

ممکن است بعد از آشنایی با نقش نوشیدن آب بر سلامت روان ، تصمیم بگیرید که میزان مصرف آب را در طول روز به چند برابر حالت عادی برسانید. اگر این تصمیم را گرفته اید باید یک هشدار جدی به شما بدهیم. مصرف آب باید در حد متعادل ( حدود 8 الی 12 لیوان ) در روز باشد و فقط کسانی مجاز به مصرف بیشتر هستند که ورزشکار باشند و یا فعالیت های سنگین انجام دهند. مصرف بیش از حد آب در طول روز می تواند شما را به مسمومیت آبی دچار کند و در بسیاری از مواقع کار شما را به اورژانس یا بیمارستان برساند. پس تعادل در مصرف را فراموش نکنید و به دنبال نوشیدن آب با کیفیت و مرغوب باشید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.