لوگو چشمه ناز

دنبال چه چیزی میگردید؟

ترکیبات شیمیایی آب

خرید انواع آب معدنی چشمه ناز با قیمت مناسب

فهرست مطالب

ترکیبات شیمیایی آب کدامند؟

ترکیبات شیمیایی آب شامل نیترات، نیتریت، سولفات، آمونیاک و … می باشد. همچنین فلزات سنگینی مانند منگنز، آهن، روی و کروم نیز در این نوشیدنی گوارا وجود دارد. قطعا نمی توان آب خالص را در طبیعت یافت. زیرا همیشه حاوی مقادیری از املاح، گازهای محلول و مواد معلق است. همین املاح موجب می شوند که آب در مناطق مختلف، دارای ویژگی های گوناگونی باشد. به طور مثال برخی از مناطق آب غنی تر و برخی دیگر از آب سبک تر برخوردار هستند. در این مطلب به بررسی ترکیبات شیمیایی آب می پردازیم.

مهمترین ترکیبات شیمیایی آب

هنگامی که از ترکیبات شیمیایی آب صحبت می کنیم منظورمان یون های سولفات، آمونیاک، نیترات، نیتریت و … می باشد. اما به جز آن باید اشاره ای به وجود فلزات سنگین در آب نیز داشته باشیم. علاوه بر آن آب های طبیعی و معدنی از گازهای محلول و مواد معلق نیز برخوردار هستند که میزان آن ها بستگی به منطقه مورد نظر دارد.

ترکیبات شیمیایی آب

 حتما تاکنون شنیده اید که آب برخی از مناطق سنگین و سخت است. این موضوع به دلیل بالا بودن ترکیبات شیمیایی و مواد جامد محلول TDS در آن می باشد. قطعا املاح مذکور برای سلامتی انسان مفید هستند اما میزان آن ها باید متعادل باشد. با افزایش بی رویه این املاح در بدن شاهد مشکلات جسمانی متعددی خواهیم بود. پس بهتر است پارامترهای آب نوشیدنی و طبیعی را بشناسید.

فلوراید

یکی از آنیون های موجود در آب فلوراید می باشد که البته در خاک نیز وجود دارد. بدن ما به این ماده نیاز دارد و اگر به اندازه کافی تامین شود از پوسیدگی دندان جلوگیری خواهد کرد. در دو سوم آب عمومی تصفیه شده این ماده وجود دارد. جالب است بدانید که اغلب افراد تصور می کنند این ماده صرفا در خمیردندان وجود دارد. در حالی که جزو مهم ترین ترکیبات شیمیایی آب است.

نمک

هر کدام از ترکیبات شیمیایی باید به میزان متعادل و مناسب به بدن برسند در غیر این صورت مشکلات جسمانی متعددی ایجاد می شود. نمک جزو این ترکیبات به شمار می آید. آبی که ما می نوشیم حاوی مقداری نمک است اما علاوه بر آن، می توانیم این ماده از غذاها نیز دریافت کنیم. اگر دارای بیماری هایی همچون فشار خون بالا هستید باید در مصرف نمک ملاحظات زیادی داشته باشید و در صورتی که متوجه شدید آب آشامیدنی حاوی مقادیر بالای نمک است اقدام به خرید آب معدنی کنید. خرید آب معدنی به صورت عمده می تواند جایگزین آب آشامیدنی و لوله کشی شود.

ترکیبات شیمیایی آب-نمک

آرسنیک

اغلب ما ذهنیت خوبی راجع به آرسنیک نداریم و آن را عاملی برای بیماری های قلبی، دیابت و … می دانیم. اما باید بدانید که این ماده شیمیایی به میزان اندکی در آب مصرفی وجود دارد. اگر به هر دلیلی تمایل ندارید این ماده وارد بدنتان شود می توانید به مراکز پخش آب معدنی مراجعه کنید و این نوشیدنی را بدون آرسنیک خریداری و مصرف کنید. نکته مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است افرادی که از آب چاه استفاده می کنند به شدت در معرض میزان بالای این ماده هستند. سطوح بالای آرسنیک در بدن می تواند منجر به بیماری سرطان، دیابت، عملکرد پایین مغز در کودکان و بیماری های قلبی شود.

سرب

سرب جزو خطرناک ترین ترکیبات شیمیایی آب محسوب می شود. متاسفانه میزان آن توسط تصفیه خانه های شهری قابل کنترل نیست. زیرا از طریق لوله کشی منازل وارد آب می شود. قدیمی بودن و زنگ زدگی لوله ها می تواند سرب را وارد آب شرب کند. به همین علت می توانید از دستگاه های تصفیه آب خانگی استفاده کنید تا قبل از باز کردن لوله، این ماده توسط فیلترها جذب شود. همچنین می توانید مصرف آب معدنی سبک را جایگزین آب لوله کشی کنید تا دچار مشکلات جدی در کودکان و بزرگسالان نباشید.

کلر

کلر به عنوان یک ماده گندزدا شناخته می شود که اضافه کردن آن به آب موجب از بین رفتن میکروب ها می شود. اما اگر مقدار آن زیاد باشد شما طعم و بوی کلر را احساس خواهید کرد. به همین دلیل استفاده از دستگاه های تصفیه آب یا جایگزین کردن آب معدنی با آب لوله کشی راهکار مناسبی خواهد بود.

روش از بین بردن ترکیبات شیمیایی آب

استفاده از کربن فعال

کربن فعال یکی از روش های مناسب برای از بین بردن کلر و ترکیبات شیمیایی در آب می باشد. بر روی کربن فعال منافذی وجود دارد که آلاینده ها و ترکیبات آلی به آن جذب می شوند و امکان نفوذ به آب را پیدا نمی کنند. همچنین مواد آلاینده با یون های منفی به کربن های فعال با بار مثبت تبدیل می شوند. کربن فعال گرانولی و پودری جزو پرکاربردترین مواد در دستگاه های فیلتر کربنی به شمار می روند.

استفاده از دستگاه تصفیه آب

یکی از مطمئن ترین و البته ساده ترین روش ها برای از بین بردن ترکیبات شیمیایی آب ، استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی می باشد. در این دستگاه ها فیلترهای مختلفی به منظور از بین بردن آلاینده ها تعبیه شده است که شامل فیلتر الیافی، ممبران، گرانول، مینرال و … است.

ترکیب های شیمیایی آب

جوشاندن آب

جوشاندن آب یکی دیگر از روش های حذف ترکیبات شیمیایی در آب است. اما اگر به دنبال راهکارهای مطمئن تری هستید پیشنهاد می کنیم از دو روش فوق استفاده کنید. زیرا جوشاندن نمی تواند تمام ترکیبات مضر را از بین ببرد و همچنان مقداری از ترکیبات را در آب نگه می دارد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم سلامت آب آشامیدنی تاثیر مستقیمی بر سلامت جسمانی و حتی سلامت روانی ما دارد. بالا بودن برخی از ترکیبات شیمیایی در آب می تواند بیماری های مختلفی را ایجاد کند که قطعا درمان آن ها به زمان و انرژی زیادی نیاز خواهد داشت.

4.2/5 - (6 امتیاز)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.