لوگو چشمه ناز

دنبال چه چیزی میگردید؟

آیا می توان آب مقطر نوشید

خرید انواع آب معدنی چشمه ناز با قیمت مناسب

فهرست مطالب

آیا می توان آب مقطر نوشید؟

آیا می توان آب مقطر نوشید؟ ابهامات زیادی برای پاسخ به این سوال وجود دارد. زیرا دستگاهی که به منظور تقطیر آب مورد استفاده قرار می گیرد 99.9% مواد معدنی و شیمیایی آب را از آن خارج می کند. این آب کیفیت بالایی دارد اما از آنجایی که هیچ ماده مغذی در آن نیست احتمال مضر بودن آن برای بدن در طولانی مدت وجود دارد و انتخاب مناسبی برای رفع تشنگی نیست. به همین دلیل اغلب پزشکان و محققان بر این باورند که نوشیدن مداوم این آب مقداری خطرناک است.

آب مقطر چیست؟

برخی افراد می پرسند که آیا می توان آب مقطر نوشید؟ آیا جایگزین کردن آن با آب معدنی یا آب آشامیدنی صحیح است؟ آب مقطر کیفیت بالایی دارد اما از آنجایی که هیچ ماده و املاح مغذی در آن وجود ندارد نمی توان آن را به طور کامل جایگزین آب معدنی و آشامیدنی کرد. دستگاه تقطیر آب تمام املاح مغذی، معدنی و شیمیایی را به میزان 99.9% از بین می برد و مصرف این آب نه تنها هیچ فایده ای برای سلامتی ندارد بلکه مصرف طولانی مدت آن می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که طعم و مزه آب مقطر برای برخی از افراد خوشایند نیست و طی نوشیدن احساس تلخی به آن دارند. این موضوع به دلیل پاکسازی کامل آن از املاح است.

می توان آب مقطر نوشید

مواد معدنی ضروری یا الکترولیت ها به منظور انتقال سیگنال میان سلول ها مورد استفاده قرار می گیرند. بدن ما بخش عمده ای از الکترولیت ها را از طریق مواد غذایی بدست می آید و آب مقدار کمی از آن را شامل می شود. اما قطعا حذف املاح مغذی در آب، می تواند به سطح سلامتی، فعالیت بدنی، تغذیه و … آسیب برساند و عملکرد صحیح آن را با اختلال مواجه کند.

عوارض جانبی آب مقطر

فارغ از بی مزه و بی طعم بودن آب مقطر می توان گفت که موادی همچون کلسیم، فلوراید، منیزیم و … که از آب لوله کشی دریافت می کنید در اختیار شما قرار نمی گیرد و آب مقطر هیچ خاصیت معدنی ندارد و مصرف طولانی مدت آن می تواند مشکلات مربوط به استخوان، دندان، تعادل، تمرکز و … را ایجاد کند.

جالب است بدانید که برخی از افراد به این سوال که ” آیا می توان آب مقطر نوشید؟ ” پاسخ جالبی می دهند. آن ها بر این عقیده هستند که نوشیدن آب مقطر بهتر از نوشیدن آب لوله کشی است. زیرا اگر آب شهر شما به مواد شیمیایی آلوده باشد از خطرات آن در امان خواهید بود. این دسته از افراد به عنوان موافقان نوشیدن آب مقطر محسوب می شوند. اما مخالفان نظر دیگری دارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

آب مقطر بر اساس ساختاری که دارد می تواند بعد از لمس هر ماده، مواد معدنی آن را جذب کند. به طور مثال اگر آب مقطر را درون هر ظرفی نگهداری کنید مواد معدنی ناچیز آن را دریافت می کند. به هر حال این آب فاقد مواد مغذی است و مخالفان مصرف آن معتقد هستند که نباید آن را جایگزین آب معدنی یا آب آشامیدنی کرد. قطعا خرید آب معدنی به طور عمده و مصرف متعادل آن فواید بیشتری برای سلامتی به همراه دارد.

نحوه تقطیر آب چگونه است؟

قطعا می دانید که روش های مختلفی برای تصفیه کردن آب وجود دارد که می توان به اسمز معکوس، تقطیر، دیونیزاسیون و … اشاره کرد. در فرآیند تقطیر ابتدا آب به جوش می آید و بخار می شود. سپس بخار را مجددا به مایع تبدیل می کنند و در این پروسه تمام مواد معدنی و آلودگی ها از بین می رود.

آیا می توان آب مقطر نوشید

بیشترین کاربرد آب مقطر چیست؟

اکنون یک پاسخ منطقی و علمی برای این سوال داریم که ” آیا می توان آب مقطر نوشید؟ ” بدیهی است که نوشیدن آن منعی ندارد اما نباید آن را جایگزین آب آشامیدنی کرد و در درازمدت، تشنگی را با آن رفع کرد. بهتر است که از آب معدنی در بخش های دیگری استفاده کرد:

  • اتو بخار: آبی که درون اتو بخار استفاده می شود می تواند از نوع مقطر باشد. این آب انتخاب بسیار مناسبی برای اتوبخار محسوب می شود. زیرا هیچ گونه ماده اضافی در آن وجود ندارد و به مرور زمان باعث ایجاد رسوب در اتو نخواهد شد.
  • آکواریوم: بهترین آب برای آکواریوم، آب مقطر است. اما باید توجه داشته باشید که بدن ماهی ها همانند بدن انسان به مواد معدنی نیاز دارد و برای تامین آن باید از مکمل های معدنی در غذای ماهی استفاده شود.
  • آبیاری گل و گیاه: اگر به صورت دوره ای از کودهای مایع برای گیاهان خود استفاده می کنید این امکان وجود دارد که آبیاری آن ها را با آب مقطر انجام دهید. اما اگر از کود استفاده نمی کنید باید آبیاری را با آب آشامیدنی انجام دهید تا مواد مغذی به آن ها برسد.
  • سیستم های خنک کننده اتومبیل: رادیاتور به عنوان سیستم خنک کننده اتومبیل می تواند از آب مقطر تغذیه کند. زیرا این آب هیچ رسوبی در رادیاتور ایجاد نمی کند و باعث بهبود عملکرد آن خواهد شد.
  • تجهیزات پزشکی: تجهیزات پزشکی شامل دستگاه های فشار هوای مثبت، آزمایشگاهی و … می توانند از آب مقطر استفاده کنند.
نوشیدن آب مقطر ضرر دارد؟

آیا می توان آب مقطر نوشید؟ در این مطلب به طور کامل و جامع به پاسخ این سوال پرداختیم و قطعا به این نتیجه می رسیم که نوشیدن آب مقطر آسیبی به سلامتی نمی زند و باید در مصرف آن احتیاط کرد تا مشکلات احتمالی به حداقل برسند.

4.3/5 - (7 امتیاز)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.