لوگو چشمه ناز

دنبال چه چیزی میگردید؟

اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران

خرید انواع آب معدنی چشمه ناز با قیمت مناسب

فهرست مطالب

اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران چیست؟

اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران انکارناپذیر است. جالب است بدانید که مصرف آب برای آن ها به قدری مهم است که بسیاری از مربیان حرفه ای، علاوه بر برنامه غذایی، اقدام به ارائه برنامه هیدراتاسیون نیز می کنند تا با متعادل نگهداشتن میزان آب در بدن ورزشکاران، آن ها را از عارضه های احتمالی در امان نگاه دارند. در این مطلب قصد داریم به اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران بپردازیم و این موضوع را از جوانب مختلف بسنجیم.

اهمیت مصرف آب در ورزش

از آنجایی که آب ضروری ترین ماده برای عملکرد صحیح بدن به شمار می رود می توان گفت که اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران غیر قابل چشم پوشی می باشد. ورزشکاران نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند آب بیشتری از دست می دهند و اگر به دنبال جایگزین کردن این آب نباشند با عوارض جدی در سلامتی خود مواجه خواهند شد که گاهی اوقات جبران آن بسیار دشوار است. مصرف آب مزایای زیادی دارد که می توان به انتقال مواد مغذی، هضم راحت تر، دفع مواد زائد، افزایش ایمنی بدن و … اشاره کرد.

اهمیت میزان مصرف آب برای ورزشکاران

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که ورزشکاران به چه مقدار آب نیاز دارند؟ در پاسخ باید بگوییم که هر چقدر ورزش سنگین تر باشد و آب بیشتری از دست برود نیاز به مصرف آب بیشتر خواهد بود. البته فرمولی برای محاسبه نیاز بدن به آب نیز وجود دارد. به طور مثال اگر وزن شما 50 کیلوگرم است باید در طول روز حداقل 1.5 لیتر آب مصرف کنید. هر چقدر وزن شما افزایش پیدا کند یا نوع تمرینات ورزشی شما سنگین تر باشد نیاز بیشتری به مصرف آب پیدا خواهید کرد. زیرا در حین ورزش، متابولیسم (سوخت و ساز) بدن افزایش پیدا می کند و دمای بدن بالا می رود. این پروسه منجر به تعریق و از دست رفتن ذخایر آب بدن خواهد شد.

نکته دیگری که در خصوص اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران وجود دارد این است که اگر تمرینات ورزشی شما در ارتفاع انجام می شود نیاز بدن شما به آب بیشتر خواهد شد. زیرا بدن انسان در ارتفاع آب بیشتری از دست می دهد و اگر نتوانیم آب را به درستی جایگزین کنیم قطعا دچار مشکلات فراوانی خواهیم بود. معمولا ورزشکاران خرید آب معدنی به صورت عمده را انجام می دهند تا بتوانند با مصرف متعادل به سلامتی خود کمک کنند.

بررسی دلایل اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران

اگر نوع ورزش شما بدنسازی است باید بدانید که 20% از بافت عضلات شما با مصرف مکمل ها تغذیه می شود و 80 % آن به کمک آب حاوی مواد معدنی رشد خواهد کرد. پس اگر تمایل دارید حجم بدنتان افزایش پیدا کند و عضلات بزرگ تری داشته باشید باید مصرف آب را در اولویت قرار دهد.

قطعا آب همانند چربی یا کربوهیدرات قادر به تولید انرژی نیست. اما یک عنصر بسیار مهم برای متابولیسم بدن است. به این معنا که اگر بدن دچار کم آبی شود واکنش های تولید انرژی با سرعت پایینی انجام خواهد شد. این روند باعث می شود که شما احساس خستگی را تجربه کنید و عملکردتان افت کند. افرادی که تمرینات سنگین را انجام می دهند به خوبی با اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران آشنا هستند.

اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران

کمک به چربی سوزی

برای آنکه چربی و کربوهیدرات ذخیره شده در بدن، به خوبی متابولیزه شوند نیاز به آب دارند. به فرآیند متابولیز چربی در بدن، لیپولیز گفته می شود که نخستین مرحله از هیدرولیز است. هیدرولیز زمانی اتفاق می افتد که مولکول های آب با تری گلیسیرید یا چربی واکنش نشان می دهد تا اسیدهای چرب و گلیسرول ایجاد شوند. این موضوع سبب شده تا اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران اثبات شود و ماده ای موثر برای سوزاندن چربی و کربوهیدرات تلقی شود.

افزایش انرژی و تمرکز

برای آنکه ماهیچه ها و عضلات بدن بیشترین عملکرد را داشته باشند به تعادل نیاز دارند. به همین دلیل بدون مصرف آب کافی بخصوص آب معدنی نمی توان انتظار داشت که عضلات، الکترولیت های موردنیاز برای حفظ تعادل را دریافت کنند و به دنبال آن شاهد کاهش انرژی بدن خواهیم بود. با این اوصاف ورزشکار، تمرکز لازم و کافی را برای انجام حرکات ورزشی نخواهد داشت.

روان شدن مفاصل

مایعی که باعث روان شدن مفاصل می شود، سینوویال نام دارد. آب در سینوویال نقش کلیدی دارد و اگر بدن در حین ورزش به میزان کافی از این مایع دسترسی پیدا نکند حرکت مفاصل به راحتی انجام نخواهد شد. بر همین اساس می توان گفت که مصرف متعادل آب خطرات احتمالی را از شما دور می کند و باعث روان شدن مفاصل خواهد شد.

افزایش تحمل درد

ورزشکاران و بدنسازانی که به دنبال افزایش استقامت بدن هستند می توانند نوشیدن آب به مقدار کافی را امتحان کنند. زیرا بدن در حالت هیدراته قرار می گیرد و واکنش بهتری در برابر درد و حساسیت ناشی از آن نشان می دهد. پس اگر می خواهید تمرینات طولانی تر و شدیدتری داشته باشید حتما افزایش مصرف آب را مدنظر قرار دهید.

الزام مصرف آب برای ورزشکاران

ادغام پروتئین ‌ها

از دیگر مواردی که اهمیت مصرف آب برای ورزشکاران را اثبات می کند، ادغام پروتئین هاست. پروتئین ها از نظر ترمودینامیک و سینتیک با یکدیگر ادغام می شوند و وسیله ای که برای ادغام آن ها موردنیاز است، آب می باشد. این موضوع از نظر تخصصی جای بحث زیادی دارد که در این مقال نمی گنجد. اگر بخواهیم به سایر مزایای نوشیدن آب برای ورزشکاران اشاره کنیم باید از موارد زیر نام ببریم:

  • پیشگیری از تجزیه و نابودی عضلات
  • دفع سموم و آلودگی ها از بدن
  • کنترل اشتها و کاهش وزن
  • بهبود عملکرد مکمل های بدنسازی

توجه داشته باشید همانقدر که کم آبی برای بدن مضر است، پر آبی نیز منجر به هیپوناترمی می شود. این اصطلاح به معنای مصرف بیش از حد آب یا پر آبی است که باعث بر هم خوردن تعادل الکترولیتی بدن می شود. از علائم هیپوناترمی می توان به احساس نفخ، حالت تهوع و سردرگمی اشاره کرد. بهتر است برای مصرف متعادل آب با مربی های حرفه ای مشورت کنید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.